In Muiswerk kun je op twee manieren werken: Muiswerkgestuurde en leerkrachtgestuurd. Deze twee werkwijzen kun je tegelijkertijd gebruiken. Ze zorgen ervoor dat leerlingen op eigen niveau werken en daarnaast oefeningen maken die mooi aansluiten bij het onderwijs dat je geeft.

 

Muiswerkgestuurd:

Wanneer leerlingen muiswerkgestuurd werken, maken ze eerst een formatieve toets. Aan de hand hiervan zet Muiswerk oefeningen voor iedere leerling klaar. De leerling oefent op deze manier alleen met leerstof die hij nog niet beheerst. Hij kan thuis en op school aan de oefeningen werken. De toetsen kunnen (in principe) alleen op school gemaakt worden. Schematisch ziet dat er als volgt uit:

In het leerplan geef je aan welke modules er klaar staan voor de leerling en wat het doelpercentage is.

Kijk voor meer informatie over het instellen van het leerplan in deze PDF of bekijk dit instructiefilmpje.

 

Leerkrachtgestuurd:

De takenmappen zorgen ervoor dat je in Muiswerk ook heel leerkrachtgestuurd kan werken. Wanneer jij wil dat één of meerdere leerlingen heel gericht met een onderdeel aan de slag gaan dan maak je voor hen een takenmap. Bijvoorbeeld omdat je aan de hand van de methodetoets ziet dat bepaalde leerlingen nog veel moeite hebben met klokkijken. Je kunt ook denken aan je eigen observaties, analyse van LVS-toetsen of ter aanvulling op de lessen die je geeft.
De oefeningen die je in de takenmap zet móeten de leerlingen maken. Van takenmappen kun je aangeven of ze op school en/of thuis gemaakt mogen worden en in welke periode ze hieraan kunnen werken.

Kijk voor meer informatie over het maken van een takenmap in deze PDF of bekijk dit instructiefilmpje.

 

Geplaatst 3 december 2019