Reformatorische scholengemeenschap Gomarus in Gorinchem is een streekschool voor vmbo-basis/LWOO tot en met vwo-plus met zo’n 1100 leerlingen. Afgelopen week gingen wij langs om met de docenten mee te denken over blended learning. Daarnaast zochten zij oefenmateriaal voor extra ondersteuning.

Bij binnenkomst voelde ik meteen dat deze school bijzonder is. Medewerkers spraken mij aan omdat zij merkten dat ik nieuw was. Mensen lopen niet vluchtig langs maar kijken om naar elkaar. Dit past bij de missie van de school die ik een dag eerder ter voorbereiding op de workshop las: ‘bewogen, bevlogen en betrokken.’ Die betrokkenheid, het idee dat je om de ander geeft, was duidelijk merkbaar.

Op weg naar blended learning
De bevlogen groep van tien docenten - de sectie Nederlands en een remedial teacher - is zich goed bewust van de mogelijkheden van adaptief lesmateriaal en een aantal docenten had ervaren hoe ons leerplatform onderwijs op maat faciliteert. Als papieren methode gebruikt de school Op Niveau. Hun wens is om het modulaire platform van Muiswerk hierbij aan te laten sluiten om zo tot een vorm van blended learning te komen. Met interactieve software slijp je sommige onderdelen van de Nederlandse taal namelijk beter in dan met het boek.

Het Muiswerk leerplan biedt uitkomst. Hiermee bepaal je per klas of per leerling de vaardigheden. De ene docent wil oefenmodules inzetten op het gebied van formuleren, de ander juist op het gebied van spelling of grammatica. Ons flexibele platform maakt het mogelijk om je onderwijs naar eigen inzicht in te richten. Tijdens het trainingsgedeelte gingen de docenten aan de slag met alle functionaliteiten en bedachten zij hoe ze hun curriculum komend schooljaar willen vormgeven.

Ondersteuning voor dyslectische leerlingen
De remedial teacher had een extra agenda. Op basis van leerprestaties biedt RSG Gomarus bepaalde leerlingen ondersteuning aan van de remedial teacher. Zij was geïnteresseerd in oefenmateriaal voor dyslexie. De moduleserie Flitsend spellen en lezen bleek zeer geschikt. In afstemming met de docent Nederlands kan de remedial teacher het leerplan van de individuele leerling verrijken met extra modules voor probleemgebieden.

Ik geniet er keer op keer van wanneer docenten zelf goed nadenken over de invulling van hun onderwijs: niet slaafs de methode volgen maar eigen keuzes maken. Als onderwijsprofessional is dit een uitdaging, het maakt je vak afwisselend. Dit leidt tot bevlogen lessen en beter onderwijs.


oktober 2017